חברת football3color של ברוך גלבוע וגי בלחסן נמצאת מאחורי נעל בשלושה צבעים, שמסייעת לקבוצות ללמד ילדים מיומנויות קוגניטיביות ומוטוריות מורכבות. מכבי תל אביב כבר לקוחה. אייאקס, באיירן מינכן ודורטמונד לקוחות פוטנציאליות

שני ישראלים, ברוך גלבוע וגי בלחסן, המציאו את "הכדורגל בשלושה צבעים" (football3color), שיטה שתופסת יותר ויותר מקום בחוגי הכדורגל ומחלקות הנוער בישראל ובעולם.

מכבי תל אביב

לאחרונה מכבי תל אביב רכשה 800 ערכות של football3color הכוללות זוגות נעליים, חישוקים וכדורים אשר יוצרו במיוחד עם צבעי המועדון. מועדוני ענק אחרים באירופה גם כן בודקים את המוצר כיום: אייאקס, למשל, החלה במבחנים של המוצר. השבוע גלבוע ובלחסן נמצאים בגרמניה כדי לדון על רכישה של הערכות עם באיירן מינכן ודורטמונד.

כמו כן, כבר 15 קבוצות ממדינות אירופה ואפילו מארה"ב משתמשות במוצר שנוצר על ידי גלבוע – בעלים של חברת selfscout, חברה לקידום שחקנים, מאמן ומורה לחינוך גופני ושחקן עבר בליגת העל בישראל- ובלחסן, שחקן עבר, מאמן ומורה, יועץ תזונה ומעסה.

שיטת האימון מבוססת על למידה על ידי קידוד צבעים (color coding). זוהי שיטה שבה הצבעים מהווים כלי עזר שמאפשר ללמד ילדים ואנשים מיומנויות קוגניטיביות ומוטוריות מורכבות על ידי מתן הנחיות המועברות למוח באופן שבו הוא מסוגל לפענחם בקלות. כך מתבצע קישור סינפתי במערכת העצבים בין הצבע לביצוע תנועה מוטורית ספציפית. "על ידי הסנכרון בין הצבעים השונים לתנועות המוטוריות מתבצע תהליך למידה פרוצדוראלי המאופיין באוטומטיות, יעילות וביצועים טובים יותר. כאשר מדובר בילדים, התפתחות היכולות הקוגניטיביות ובפרט התפתחות השפה מהווה שיקול משמעותי בתהליך הלמידה" מסביר בלחסן.

בעיקרון, הילדים לומדים להשתמש ביותר חלקים מכפות הרגליים שלהם – מה שמפתח יכולות טכניות גבוהות יותר בצורה זריזה יותר.

שיטת ה-color coding בלימוד הינה שיטה מוכחת ל"סידור מחשבות". במחקרים גילו שהענקת צבע מסוים למשימה כזו או אחרת מסייעת בחשיבה יעילה וקבלת החלטות מהירה. בחיל האוויר של ארה"ב, למשל, משתמשים בשיטות הצבעים הללו כדי לסייע במיפוי. כך גם בלימודים באוניברסיטת קורנל ובחברת Oracle. גם במחקרים על אוטיזים גילו שקידוד צבעי מסייע בפיתוח יכולות לימודיות אצל ילדים הסובלים מאוטיזם.

כדורגל בארצות הברית

"אחד הצרכים הקיימים בעולם הכדורגל הוא נושא לימוד היסודות והטכניקה האישית של השחקנים הצעירים", מסביר גלבוע. "החברה פיתחה שיטת אימון פשוטה, הגיונית וקלה להבנה. היא מסייעת גם לפיתוח קוארדינציה ושיווי המשקל, ומתוך שיטת אימון זאת פיתחנו מוצרים המבוססים על התאמה בין שלושה צבעים, ואשר ייתנו מענה לצורך זה. המוצר העיקרי אותו ייצרנו הוא נעל הכדורגל העשויה משלושה צבעים שונים כאשר לכל צבע ישנה משמעות אחרת באימון. בהתאמה, ייצרנו עזרי אימון כגון: קונוסים, חישוקים, כדורי רגל מספר 3, 4 ו-5 ובנוסף ערכה ללימוד יסודות הכדורגל באמצעות די.וי.די בבית עם תרגילים רבים".

בישראל מיוצרת הנעל בשלושה צבעים: ירוק, שחור וצהוב. בארה"ב הנעל מיוצרת בצבעים כחול, אדום ולבן. בגרמניה היא מיוצרת בצבעים צהוב, שחור ואדום. כל לקוח יכול להזמין את המוצר לפי בחירתו כמו שעשתה מכבי ת"א שייצרה את מוצריה בצבעי ובשילוב לוגו המועדון.

"יש למוצר ולשיטה יתרונות רבים", אומר גלבוע: "אנו רוצים לשדרג את תכניות האימון ולהוביל את יסודות וטכנית משחק הכדורגל וזאת מבלי להשקיע הון תועפות. עם מוצר זה, רמת האימון עולה והאימון הינו יעיל ומעניין והשחקן בו לומד מהר. מהירות המחשבה של השחקן משתפרת, השחקן יכול לעבוד על החולשות שלו בבית באמצעות הנעל, האביזרים ודיסק התרגילים, הנעל באיכות טובה והכל במחיר יחסית סביר ולא מופרז".

גלבוע מוסיף: "ככל שמתחילים בגיל צעיר לעבור עם כל חלקי כף הרגל הרי שיש סיכוי גבוה שהטכניקה האישית תהפוך לאינסטינקט של ממש. אבל, אם שחקנים צעירים, גם בגילאים בוגרים יותר, יעבדו בבית לפי התרגילים, הדיסק והציוד שלנו הם ישפרו את הטכניקה האישית בצורה משמעותית".

לאחר 10 חודשים עבודה נמכרו נעליים בישראל לכ-8% מהשוק. בהונגריה נמכרו המוצרים קרוב ל-6% מהשוק. כאמור, השיטה פועלת כבר ב-15 מדינות ובישראל ב-116 קבוצות.

*פורסם באתר כלכליסט ב-06.01.15
קראו על "שלושת הצבעים הישראלים שישנו את הכדורגל?" בכלכליסט