למידה על ידי קידוד צבעים(color coding) היא שיטה שבה הצבעים מהווים כלי עזר שבעזרתם ניתן ללמד אנשים מיומנויות קוגניטיביות ומוטוריות מורכבות. השיטה מתבססת על כך שהחוש הדומיננטי ביותר אצל האדם הוא חוש הראייה ולמח האנושי קל יותר לתפוס גירויים ויזואליים מוכרים (צבעים) מאשר גירויים לא מוכרים שלמח ישנו קושי לפענח את משמעותם. למעשה, על ידי מתן הנחיות המועברות למח באופן שבו הוא מסוגל לפענחם מתבצע קישור סינפטי במערכת העצבים בין הצבע לביצוע תנועה מוטורית ספציפית, כך שלכל צבע ישנה משמעות מוטורית. עלי ידי הסינכרון בין הצבעים השונים לתנועות המוטוריות מתבצע תהליך למידה פרוצדורלי המאופיין באוטומטיות,יעילות וביצועים טובים יותר .

כאשר מדובר בילדים, התפתחות היכולות הקוגניטיביות ובפרט התפתחות השפה מהווה שיקול משמעותי בתהליך הלמידה. על פי מחקרים, ילדים בגילאי גן אינם מסוגלים להבין מושגים אבסטרקטיים שלהם אין ייצוגים מוכרים. לעומת זאת יכולת ההבנה וההבחנה בין צבעים נרכשת כבר בגיל שנתיים. על ידי מתן הוראות בעזרת צבעים ניתן להתגבר על מגבלת השפה וללמד את הילד את התנועות המוטוריות בצורה כזו שיבין את ההוראות שניתנו לו מבלי להעמיס עליו גירויים קוגניטיביים לא מוכרים שמובילים לבלבול.

השימוש בגירוי ויזואלי קבוע לא צורך משאבים רבים מהזיכרון ומאפשר את הפניית הקשב ללמידת המיומנות עצמה.

בעקבות היותה מבוססת מדעית, שיטת הלימוד דרך צבעים מיושמת במספר תחומים:

לימוד נגינה על אורגן- הלימוד מתבצע באופן כזה שעל לוח הקלידים מסומנים שבעה צבעים המייצגים את שבעת התווים. בחוברת התווים מסומנים בהתאמה הצבעים וכך מתבצע תהליך למידת הנגינה.

לימוד קריאה – בכדי להקל על תהליך לימוד הקריאה של השפה העברית, פותחה שיטה שבה לכל הברה הותאם צבע. בעזרת הצבעים הילדים לומדים לבטא את ההברה הנכונה של האות.

Guitar hero – משחק וידאו המוכר בכל העולם. לכל כלי נגינה שמחובר למערכת ישנם מספר צבעים המייצגים צליל שונה. בזמן המשחק מוצגים סימוני הצבעים בסדר ומקצב המותאמים לביצוע השיר ועל ידי כך, המשתמש מפתח יכולות מוטוריות קואורדינטיביות.
נכתב ע"י – אמיר שני וערן גלבוע.